Zet 'm op. Bescherm wat je lief is

Samen maken we helmgebruik normaal.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Toch draagt maar 5% van de mannelijke en 3% van de vrouwelijke fietsers in Nederland een helm. Terwijl een helm wél het verschil kan maken. De campagne ‘Zet ’m op’ moet daar verandering in brengen.

De uitdaging

In 2025 lanceerde het ministerie Infrastructuur en Waterstaat de landelijke campagne ‘Zet ‘m op’. In opdracht van Vervoerregio Amsterdam rolden we samen met Bureau Buhrs Van Hulzen de campagne ‘Zet ‘m op’ uit binnen de 14 gemeenten van de regio. Het doel van deze campagne: het dragen van een fietshelm normaliseren én de barrières verlagen.

Gedragsverandering als vertrekpunt

Een helm dragen voelt voor veel mensen nog onwennig, zeker in het dagelijkse verkeer. Daarom kozen we voor een gedragsveranderende strategie die inspeelt op gewoontegedrag, sociale norm en het zelfbeeld. Met het handelingsperspectief ‘Zet ’m op!’ geven we mensen een duidelijke, positieve aanmoediging. Zo maken we het belang van helmgebruik zichtbaar voor álle fietsers binnen de Vervoerregio Amsterdam – jong én oud.

Bescherm wat je lief is

Met deze eigen toevoeging aan de boodschap geven we de campagne een warme en persoonlijke lading. Steeds meer fietsers zetten een helm op – naar school, werk of sportclub. Een helm wordt zo net zo vanzelfsprekend als je jas aantrekken. We koppelen veiligheid aan gewoonte en verantwoordelijkheid. We spreken ouders direct aan met een boodschap die aanspreekt, raakt en activeert: bescherm wat je lief is.

“Ik moet toch het goede voorbeeld geven aan mijn kind, dusja ik draag ook een helm”

– Een voorbijkomende vader met een kind in de bakfiets
In beeld en in beweging

De campagne ging feestelijk van start tijdens het fietsverkeersexamen in Amsterdam-Noord. Kinderen kregen daar de kans om een helm te proberen én droegen die tijdens hun examen. Een laagdrempelige én doeltreffende interventie. Ook in Diemen en Zaanstad volgden vergelijkbare acties bij fietsverkeersexamens en op basisscholen. 

In alle 14 gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam was de campagne zichtbaar in het straatbeeld via gronduitingen en driehoeksborden. Online versterkten we de boodschap met aansprekende content – zowel organisch als gesponsord. Ook mobile advertising werd ingezet om de doelgroep effectief te bereiken.

“Het dragen van zo’n fietshelm maakt echt het verschil als je op je hoofd valt. We hopen dat het dragen van een helm steeds normaler wordt naarmate we het vaker bij anderen zien”

Gerard Slegers, lid van de raad van bestuur van de Vervoerregio Amsterdam
Lokale uitrol via gemeenten

Om gemeenten te ondersteunen bij de lokale uitrol, ontwikkelden we een praktische toolkit. Denk aan kant-en-klare middelen voor print en social media. De campagne krijgt extra aandacht via het platform Verkeer & Meer en op de website van Vervoerregio Amsterdam.

Vragen of interesse in een samenwerking?

Neem dan contact op met onze communicatieadviseur Marina

T 071 – 560 20 60 | E info@vanhulzencommunicatie.nl