
Met elkaar overweg. Houd rekening met elkaar
Het verkeer wordt er leuker van. En jij trouwens ook.
“Natuurlijk houd ik rekening met anderen in het verkeer.” Dit is wat 90% van de verkeersdeelnemers zegt. Slechts 33% vindt dat andere fietsers, voetgangers en automobilisten dat ook echt doen. Conclusie: mensen overschatten hun eigen gedrag in het verkeer.
Bewustwording campagne
In 2022 introduceerden we samen met Bureau Buhrs de campagne ‘Met elkaar overweg’ voor Vervoerregio Amsterdam. Deze campagne moet mensen bewust maken van de toenemende verkeersdrukte en ze aanmoedigen meer rekening met elkaar te houden. Een grondige effectmeting maakte duidelijk dat de campagne in 2025 toe was aan de volgende fase. Want de uitdaging is nog altijd actueel in de Vervoerregio Amsterdam: de drukte en diversiteit van verkeersdeelnemers wordt groter, maar de ruimte die ze met elkaar moeten delen niet.

Onze aanpak
Strategische kernboodschap
We kozen voor een gedragsveranderende aanpak die mensen raakt. Hiervoor gebruikten we drie krachtige pijlers: zelfbeeld, sociale norm en kunnen. Daarmee werkten we toe naar de kernboodschap ‘Jij bént het verkeer’. Met deze strategie helpen we de gemeenten in de Vervoersregio Amsterdam om het verkeer veiliger én prettiger te maken voor iedereen die zich door de regio beweegt voor werk en privé.
Waardering voor goed gedrag
Hoe maak je verkeersveiligheid tastbaar? Met de introductie van het creatieve concept ‘Verkeerslief’ als het kruispunt waar verkeer en vriendelijkheid samenkomen. Geen wijzende vingers, maar waardering voor goed gedrag. We vertaalden het concept naar herkenbare situaties met gebruik van frisse kleuren en passende beelden. Met een professionele fotoshoot legden we realistische verkeersmomenten vast die mensen raken.




Campagne op straat en online
De campagne kwam tot leven tijdens de kick-off op het Frederiksplein in Amsterdam. Daar verrasten we verkeersdeelnemers met spontane complimenten op kaartjes of luidkeels nageroepen. Mensen waardeerden de vriendelijkheid en merkten direct hoe aanstekelijk positief gedrag is.
Via driehoeksborden en gronduitingen maakten we de campagne in alle 14 gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam zichtbaar in het straatbeeld. Online versterkten we gericht de boodschap ‘Met elkaar overweg’ met aansprekende content op diverse kanalen.

Impact maken, samen
Voor een maximaal effect ontwikkelden we een praktische toolkit waarmee gemeenten zelf aan de slag kunnen. Van kant-en-klare posters tot content voor social media. De campagne heeft een eigen plek op de website van Verkeer & Meer en Vervoerregio Amsterdam. Zo groeide ‘Met elkaar overweg’ uit tot een breed gedragen campagne die hét verschil maakt in verkeersgedrag. Daar wordt het verkeer leuker van. En jij trouwens ook.
“Ik vind dat de weg van ons allemaal is, en dat mogen meer mensen zich beseffen. Ik ga nu eenmaal sneller dan iemand op een normale fiets. Met een beetje begrip en geduld kun je al zoveel verschil maken.”
– Omstander bij de kick-off
