Top, jij blijft Bob

Met of zonder verleiding blijf de Bob en kom veilig thuis!

De zomer is hét seizoen van terrasjes, festivals en sportwedstrijden. Alcohol hoort bij veel sociale gelegenheden, waardoor het soms lastig kan zijn om ‘nee’ te zeggen. Hoe zorg je er dan voor dat jij de Bob blijft?

Aan de slag

Alcoholgebruik in het verkeer kan grote gevolgen hebben. En dat geldt niet alleen voor automobilisten, maar óók voor e-bikegebruikers, scooterrijders en fietsers. In opdracht van Vervoerregio Amsterdam rolden we als Bureau Buhrs Van Hulzen de vernieuwde landelijke Bob-campagne uit in de regio. Het doel: jongvolwassenen stimuleren om zich aan hun bob-afspraak te houden.

Intentie omzetten naar gedrag

Veel mensen hebben de intentie om de Bob te zijn, maar komen toch in de verleiding om te drinken. Bijvoorbeeld omdat vrienden onverwacht nog een rondje halen. Of omdat ze denken dat het op een fiets of e-bike minder erg is. Precies daar ligt de kracht van de campagne: we zetten in op herkenbare situaties, sociale normen én concrete handelingsperspectieven.

Met de boodschap ‘Top, jij blijft Bob’ worden mensen postitief aangesproken en beloond voor goed gedrag. Wij zorgen dat ze deze boodschap zien op het juiste moment op de juiste plek.

Raak schieten met Bob-beerpong

Om jongeren écht te bereiken, organiseerden we interventies op strategische plekken, zoals introductiedagen van universiteiten en hogescholen. Met het inmiddels bekende Bob-beerpongspel gingen gedragsveranderaars het gesprek aan. Jongeren speelden beerpong met alcoholbrillen, ervaarden hoe alcohol hun motoriek beïnvloedt, en maakten een concreet plan om veilig thuis te komen.

Deze laagdrempelige aanpak maakt het thema bespreekbaar en leidt ertoe dat jongeren een belofte maken aan zichzelf en hardop uitspreken. Zo brachten we een vertrouwd campagnethema tot leven.

“Ik wist niet dat dezelfde regels voor alcohol in het verkeer gelden voor fietsers én automobilisten. Dat inzicht verandert echt mijn kijk hierop.”

– Student na deelname aan het Bob-beerpongspel

Op de juiste plek

De campagne was deze zomer op verschillende manieren zichtbaar in de 14 gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam. Zo werden digitale outdoorborden geplaatst bij horecagelegenheden, was er toiletreclame in cafés, bars en kroegen, en werden socialmediacampagnes ingezet op Instagram, Snapchat en via mobiele apps. Daarnaast kreeg de campagne een eigen pagina op Verkeer & Meer en werden live interventies georganiseerd tijdens introductie-evenementen bij onder andere de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit en het Nova College.

Deze brede maakte de campagne zichtbaar door de hele vervoerregio, herkenbaar en activerend voor een diverse doelgroep.

Vragen of interesse in een samenwerking?

Neem dan contact op met onze communicatieadviseur Carlijne

T 071 – 560 20 60 | E info@vanhulzencommunicatie.nl