Van Hulzen Canon
75 jaar geleden richtte Kick van Hulzen zijn eigen PR-bureau op. Het was het eerste PR-bureau van Nederland. Als je zolang bestaat, maak je van alles mee. Van de ontwikkelingen in ons vak, klanten die komen en gaan tot het meeveren met economische ontwikkelingen.
Het heeft ons gevormd tot het bureau dat we nu zijn: een full-service communicatieadviesbureau, met PR in ons DNA. Om te begrijpen hoe dat is gegaan, wat ons DNA is en hoe dat doorwerkt in het hier, in het nu én in de toekomst, moet je weten wat ons verhaal is.
Ons verhaal vertellen graag. Dat doen we met de Van Hulzen Canon onder de titel: ‘75 jaar vooruit’. De canon is een overzicht van gebeurtenissen en ontwikkelingen die bepalend zijn geweest voor het ontstaan en bestaan van ons bureau.
In 7 thema’s vertellen we over de spraakmakende, verrassende, soms moeilijke en zeker ook grappige momenten bij Van Hulzen Communicatie. Het zijn allemaal momenten waar we trots op zijn. Ze hebben ons in de afgelopen 75 vooruitgebracht en een ijzersterke basis opgeleverd voor de toekomst.
Veel plezier!
Kick van Hulzen
De oprichting door onze oprichter

Waarom ons bureau Van Hulzen heet? Omdat onze oprichter Kick van Hulzen heet. Voordat hij met zijn eigen PR-bureau startte, werkte Kick bij de persdienst van de KLM. Daar had daar veel contact met internationale vliegtuig- en motorfabrikanten. Eén daarvan was de Hawker Siddeley Group uit Engeland. Ze waren blijkbaar gecharmeerd van zijn vakmanschap, want in 1950 vroegen ze Kick of hij persoonlijk hun PR-belangen in Nederland wilde vertegenwoordigen. Dat leek hem wel wat. Hij schreef zich in bij de KvK en zo werd 75 jaar geleden Bureau Van Hulzen geboren: het eerste echte PR-bureau van Nederland.
Van ouderlijk huis tot Schoolstraat 174

Kick besloot van zijn ouderlijk huis aan de Harstenhoekweg in Den Haag, zijn kantooradres te maken. Hij verving een bed op de eerste verdieping door een bureau en daarmee was de slaapkamer een directiekamer. Hier ontving Kick zijn eerste klanten. Er was 1 wc, 1 telefoon in de gang en klanten kregen 1 kop koffie van zijn moeder. Na enkele jaren verhuisde Kick met zijn bureau naar een statig pand aan de Jan van Nassaustraat, ook in Den Haag. Naast de kantoorruimte had hij op zolder een gigantische treintjesverzameling staan. Gehorig was het ook. De stoelgang van de buren was in de vergaderzaal prima te volgen. In 1977 verhuisde het bureau naar Schoolstraat 174 in Voorschoten. Naar een pand met ruimte voor verdere groei en bovendien perfect gelegen tussen Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Tot op de dag van vandaag werken we hier met veel plezier en plukken we de vruchten van deze door Kick strategisch gekozen plek.
De pionier die PR in Nederland introduceerde

Na de eerste klant Hawker Siddeley, volgden nog enkele Amerikaanse en Britse klanten zoals 3M en Lockheed. In tegenstelling tot Nederland, waren die landen al bekend met het vak PR als specialisme. Als ware pionier zette Kick het vak in ons land op de kaart. Dat viel blijkbaar zo goed in de smaak bij meneer Heijn, van de gelijknamige supermarktketen, dat hij besloot om van de innovatieve diensten van Kick gebruik te maken. De eerste PR-strategieën van Albert Heijn werden dus bedacht in de voormalig slaapkamer aan de Harstenhoekweg. Uiteindelijk bleef de multinational 50 jaar een trouwe klant van Van Hulzen.
Vakman met visie
Kick kon zijn klanten op een frisse en vernieuwende manier duidelijk maken hoe communicatie werkt. Hij had hiervoor de doelgroep-middelen-matrix bedacht, wat briljant was vanwege zijn eenvoud. Nadat hij die met zijn klanten had ingevuld, werkte hij het uit in heldere communicatieplannen. Compleet met missie, visie, boodschap… je kent het wel. Tot op de dag van vandaag is deze aanpak van Kick een houvast voor elke communicatiemedewerker. Ook zijn ideeën over een goed persbericht zijn nog altijd actueel. Hij vond dat je een persbericht primair voor de pers schrijft, maar dat er net zo goed een echo-effect in mocht zitten voor andere stakeholders. En hij bedacht de term ‘indirecte voorlichting’. Zo vertelde hij klanten graag het verhaal over de ‘vieze vrachtwagen’. Een vieze vrachtwagen zegt indirect iets over de producten die erin zitten en over het bedrijf. Klanten begrepen daardoor direct dat elk detail bepalend kan zijn voor beeldvorming.
Afscheid van Kick, Van Hulzen bleef

In 1979 nam Kick afscheid van zijn bureau. Maar het bureau nam geen afscheid van Van Hulzen. Nog altijd draagt het bureau zijn naam met trots. Het had weinig gescheeld of het was anders gelopen. In die periode sprak hij met een ander bureau over een overname. Toen dat bijna rond was, vroeg Kick dat bureau om een persbericht te schrijven over de overname. Daar bakten ze helemaal niets van en hij riep: “Als dit leiding moet geven aan mijn bureau, vergeet het dan maar. Wegwezen!” Uiteindelijk droeg Kick het over aan zijn collega’s Ton de Roo en Piet Hein Kramer. Dankzij ondernemerschap, talloze klanten en honderden medewerkers die kwamen, gingen en soms gewoon bleven, heeft het bureau zich altijd doorontwikkeld. Inmiddels is Van Hulzen een fullservice communicatieadviesbureau, maar nog altijd zelfstandig en PR in het DNA.
Trots op onze klanten
Vliegende start met de eerste klanten
Bedrijven in Amerika en Engeland waren eerder bezig met PR dan in Nederland. Het was Kick van Hulzen die als eerste met zijn eigen PR-bureau dit onbekende terrein betrad. Dat deed hij in eerste instantie ook voor bedrijven uit Amerika en Engeland uit de luchtvaartindustrie. Het begon allemaal met de Britse vliegtuigfabrikant Hawker Siddeley Group. Niet veel later volgenden twee Amerikaanse vliegtuigfabrikanten: McDonnel Douglas en Lockheed (over deze laatste lees je binnenkort nog meer). Ook de luchtvaartbranche in ons eigen land kreeg lucht van de PR-diensten van Van Hulzen. Zo werd Martin Air klant en verzorgenden we de complete bewegwijzering voor Rotterdam Airport, inclusief het ontwerp van hun logo. Je kan gerust zeggen dat ons bureau met de eerste klanten een vliegende start maakte!
De sponsjes en Post-it van 3M
De klant 3M Company was weliswaar een Amerikaans bedrijf, maar deze keer niet uit de luchtvaart. 3M was onder andere de uitvinder van hele praktische dingen die iedereen dagelijks gebruikt. Denk aan die gele Post-its. Ideaal voor een brainstorm of je boodschappen. Het eerste persbericht dat Van Hulzen schreef voor 3M ging over de introductie van het iconische keukensponsje. Jeweetwel, die met een dikke zachte gele kant en daarop een dunne groene schuurlaag. In welk gootsteenkastje ligt het niet? 3M was vele jaren een grote klant waar we talloze persberichten en een magazine voor maakten.
'Open het Dorp' leverde historische TV op
Het is één van de meest historische uitzendingen in de Nederlandse TV-geschiedenis: Open het Dorp. Het eerste grote geldinzamelingprogramma van Nederland in 1962. Gepresenteerd door TV-moeder aller tijden: Mies Bouwman. Van Hulzen werkte in die tijd voor Stichting Het Dorp. De stichting was in die tijd bezig om een woonwijk en zorginstelling op te richten, in de buurt van Arnhem. Dat lukte ook, mede dankzij het bedrag dat werd opgehaald tijdens de 23 uur durende live-uitzending: ruim 21 miljoen gulden. De massaal toegestroomde pers werd professioneel begeleid door Van Hulzen. Voor, tijdens en na Open het Dorp.
HORNBACH al 20 jaar klant
Het aantal klanten waar Van Hulzen in 75 jaar voor heeft gewerkt, is indrukwekkend. Als je de volledige lijst op alfabetische volgorde zou moeten voorlezen, dan ben je na de A al uitgeput. Elke klant - groot en klein – was en is ons dierbaar. We hebben altijd geloofd in de kracht langdurige relaties. Daar zijn er veel van geweest. We hebben minstens 10 jaar gewerkt voor klanten als Akzo, Spa, Bayer Nederland, Hotel Kraznapolsky, Amev, Johnny Walker… Nog steeds hebben we fijne lange samenwerkingen. Neem HORNBACH. Deze eigenzinnige projectbouwmarkt is al 20! jaar klant. We adviseren hen niet alleen over de PR-strategie, woordvoering en interne communicatie, we voeren ook uit met het schrijven van persberichten, artikelen en ontwikkeling van creatieve uitingen. Oftewel: full-service communicatieadvies met Strategie, Creatie en Content.