75 jaar vooruit header webpagina canon Van Hulzen
Gouden Confetti

Van Hulzen Canon

75 jaar geleden richtte Kick van Hulzen zijn eigen PR-bureau op. Het was het eerste PR-bureau van Nederland. Als je zolang bestaat, maak je van alles mee. Van de ontwikkelingen in ons vak, klanten die komen en gaan tot het meeveren met economische ontwikkelingen.

Het heeft ons gevormd tot het bureau dat we nu zijn: een full-service communicatieadviesbureau, met PR in ons DNA. Om te begrijpen hoe dat is gegaan, wat ons DNA is en hoe dat doorwerkt in het hier, in het nu én in de toekomst, moet je weten wat ons verhaal is.

Ons verhaal vertellen graag. Dat doen we met de Van Hulzen Canon onder de titel: ‘75 jaar vooruit’. De canon is een overzicht van gebeurtenissen en ontwikkelingen die bepalend zijn geweest voor het ontstaan en bestaan van ons bureau.

In 7 thema’s vertellen we over de spraakmakende, verrassende, soms moeilijke en zeker ook grappige momenten bij Van Hulzen Communicatie. Het zijn allemaal momenten waar we trots op zijn. Ze hebben ons in de afgelopen 75 vooruitgebracht en een ijzersterke basis opgeleverd voor de toekomst.

Veel plezier!

Kick van Hulzen

De oprichting door onze oprichter

Waarom ons bureau Van Hulzen heet? Omdat onze oprichter Kick van Hulzen heet. Voordat hij met zijn eigen PR-bureau startte, werkte Kick bij de persdienst van de KLM. Daar had daar veel contact met internationale vliegtuig- en motorfabrikanten. Eén daarvan was de Hawker Siddeley Group uit Engeland. Ze waren blijkbaar gecharmeerd van zijn vakmanschap, want in 1950 vroegen ze Kick of hij persoonlijk hun PR-belangen in Nederland wilde vertegenwoordigen. Dat leek hem wel wat. Hij schreef zich in bij de KvK en zo werd 75 jaar geleden Bureau Van Hulzen geboren: het eerste echte PR-bureau van Nederland.

Van ouderlijk huis tot Schoolstraat 174

Kick besloot van zijn ouderlijk huis aan de Harstenhoekweg in Den Haag, zijn kantooradres te maken. Hij verving een bed op de eerste verdieping door een bureau en daarmee was de slaapkamer een directiekamer. Hier ontving Kick zijn eerste klanten. Er was 1 wc, 1 telefoon in de gang en klanten kregen 1 kop koffie van zijn moeder. Na enkele jaren verhuisde Kick met zijn bureau naar een statig pand aan de Jan van Nassaustraat, ook in Den Haag. Naast de kantoorruimte had hij op zolder een gigantische treintjesverzameling staan. Gehorig was het ook. De stoelgang van de buren was in de vergaderzaal prima te volgen. In 1977 verhuisde het bureau naar Schoolstraat 174 in Voorschoten. Naar een pand met ruimte voor verdere groei en bovendien perfect gelegen tussen Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Tot op de dag van vandaag werken we hier met veel plezier en plukken we de vruchten van deze door Kick strategisch gekozen plek.

De pionier die PR in Nederland introduceerde

Na de eerste klant Hawker Siddeley, volgden nog enkele Amerikaanse en Britse klanten zoals 3M en Lockheed. In tegenstelling tot Nederland, waren die landen al bekend met het vak PR als specialisme. Als ware pionier zette Kick het vak in ons land op de kaart. Dat viel blijkbaar zo goed in de smaak bij meneer Heijn, van de gelijknamige supermarktketen, dat hij besloot om van de innovatieve diensten van Kick gebruik te maken. De eerste PR-strategieën van Albert Heijn werden dus bedacht in de voormalig slaapkamer aan de Harstenhoekweg. Uiteindelijk bleef de multinational 50 jaar een trouwe klant van Van Hulzen.

Vakman met visie

Kick kon zijn klanten op een frisse en vernieuwende manier duidelijk maken hoe communicatie werkt. Hij had hiervoor de doelgroep-middelen-matrix bedacht, wat briljant was vanwege zijn eenvoud. Nadat hij die met zijn klanten had ingevuld, werkte hij het uit in heldere communicatieplannen. Compleet met missie, visie, boodschap… je kent het wel. Tot op de dag van vandaag is deze aanpak van Kick een houvast voor elke communicatiemedewerker. Ook zijn ideeën over een goed persbericht zijn nog altijd actueel. Hij vond dat je een persbericht primair voor de pers schrijft, maar dat er net zo goed een echo-effect in mocht zitten voor andere stakeholders. En hij bedacht de term ‘indirecte voorlichting’. Zo vertelde hij klanten graag het verhaal over de ‘vieze vrachtwagen’. Een vieze vrachtwagen zegt indirect iets over de producten die erin zitten en over het bedrijf. Klanten begrepen daardoor direct dat elk detail bepalend kan zijn voor beeldvorming.

Afscheid van Kick, Van Hulzen bleef

In 1979 nam Kick afscheid van zijn bureau. Maar het bureau nam geen afscheid van Van Hulzen. Nog altijd draagt het bureau zijn naam met trots. Het had weinig gescheeld of het was anders gelopen. In die periode sprak hij met een ander bureau over een overname. Toen dat bijna rond was, vroeg Kick dat bureau om een persbericht te schrijven over de overname. Daar bakten ze helemaal niets van en hij riep: “Als dit leiding moet geven aan mijn bureau, vergeet het dan maar. Wegwezen!” Uiteindelijk droeg Kick het over aan zijn collega’s Ton de Roo en Piet Hein Kramer. Dankzij ondernemerschap, talloze klanten en honderden medewerkers die kwamen, gingen en soms gewoon bleven, heeft het bureau zich altijd doorontwikkeld. Inmiddels is Van Hulzen een fullservice communicatieadviesbureau, maar nog altijd zelfstandig en PR in het DNA.

Trots op onze klanten

Vliegende start met de eerste klanten

Bedrijven in Amerika en Engeland waren eerder bezig met PR dan in Nederland. Het was Kick van Hulzen die als eerste met zijn eigen PR-bureau dit onbekende terrein betrad. Dat deed hij in eerste instantie ook voor bedrijven uit Amerika en Engeland uit de luchtvaartindustrie. Het begon allemaal met de Britse vliegtuigfabrikant Hawker Siddeley Group. Niet veel later volgenden twee Amerikaanse vliegtuigfabrikanten: McDonnel Douglas en Lockheed (over deze laatste lees je binnenkort nog meer). Ook de luchtvaartbranche in ons eigen land kreeg lucht van de PR-diensten van Van Hulzen. Zo werd Martin Air klant en verzorgenden we de complete bewegwijzering voor Rotterdam Airport, inclusief het ontwerp van hun logo. Je kan gerust zeggen dat ons bureau met de eerste klanten een vliegende start maakte!

De sponsjes en Post-it van 3M

De klant 3M Company was weliswaar een Amerikaans bedrijf, maar deze keer niet uit de luchtvaart. 3M was onder andere de uitvinder van hele praktische dingen die iedereen dagelijks gebruikt. Denk aan die gele Post-its. Ideaal voor een brainstorm of je boodschappen. Het eerste persbericht dat Van Hulzen schreef voor 3M ging over de introductie van het iconische keukensponsje. Jeweetwel, die met een dikke zachte gele kant en daarop een dunne groene schuurlaag. In welk gootsteenkastje ligt het niet? 3M was vele jaren een grote klant waar we talloze persberichten en een magazine voor maakten.

'Open het Dorp' leverde historische TV op

Het is één van de meest historische uitzendingen in de Nederlandse TV-geschiedenis: Open het Dorp. Het eerste grote geldinzamelingprogramma van Nederland in 1962. Gepresenteerd door TV-moeder aller tijden: Mies Bouwman. Van Hulzen werkte in die tijd voor Stichting Het Dorp. De stichting was in die tijd bezig om een woonwijk en zorginstelling op te richten, in de buurt van Arnhem. Dat lukte ook, mede dankzij het bedrag dat werd opgehaald tijdens de 23 uur durende live-uitzending: ruim 21 miljoen gulden. De massaal toegestroomde pers werd professioneel begeleid door Van Hulzen. Voor, tijdens en na Open het Dorp.

HORNBACH al 20 jaar klant

Het aantal klanten waar Van Hulzen in 75 jaar voor heeft gewerkt, is indrukwekkend. Als je de volledige lijst op alfabetische volgorde zou moeten voorlezen, dan ben je na de A al uitgeput. Elke klant - groot en klein – was en is ons dierbaar. We hebben altijd geloofd in de kracht langdurige relaties. Daar zijn er veel van geweest. We hebben minstens 10 jaar gewerkt voor klanten als Akzo, Spa, Bayer Nederland, Hotel Kraznapolsky, Amev, Johnny Walker… Nog steeds hebben we fijne lange samenwerkingen. Neem HORNBACH. Deze eigenzinnige projectbouwmarkt is al 20! jaar klant. We adviseren hen niet alleen over de PR-strategie, woordvoering en interne communicatie, we voeren ook uit met het schrijven van persberichten, artikelen en ontwikkeling van creatieve uitingen. Oftewel: full-service communicatieadvies met Strategie, Creatie en Content.

Albert Heijn

Albert Heijn 50 jaar klant

Als er één bedrijf lang klant is geweest van Van Hulzen, dan is het Albert Heijn. De samenwerking begon al in het ouderlijk huis van onze oprichter Kick van Hulzen. Aan de Harstenhoekweg kwam meneer Heijn regelmatig langs in de tot directiekamer omgebouwde slaapkamer. Daar werd de PR-strategie besproken van het bedrijf dat toen al een multinational was. Soms was meneer Heijn wel eens te vroeg voor de afspraak. Dan bleef hij netjes buiten wachten in zijn auto om pas aan te bellen op exact het afgesproken tijdstip. De moeder van Kick deed dan open, begeleidde meneer Heijn naar de eerste etage en bracht hem een kop koffie. Het was het begin van een periode van 50 jaar waarin Albert Heijn klant was bij Van Hulzen. En dat is van groot belang geweest voor het bestaan en de groei van ons bureau.

De geboorte van de Allerhande

De Allerhande. Op welk Nederlands aanrechtblad heeft het niet gelegen? Wist je dat dit magazine ooit begon als krant? En dat Van Hulzen hem bedacht en ontwikkelde in samenwerking met het reclamebureau van Albert Heijn? Het was 1954 toen de eerste editie verscheen. Oplage: 700.000 stuks. De krant werd huis-aan-huis verspreid rondom de Albert Heijn filialen. Gratis en voor niks. ‘Een fijn cadeautje’, vonden de huisvrouwen; toen overduidelijk de absolute doelgroep. De krant stond tjokvol nieuws en recepten die waren gericht op gemak en tijdwinst voor het gezin. De Allerhande was meteen een doorslaand succes. In 1983 verscheen de Allerhande voor het eerst als het magazine zoals we dat nu nog steeds kennen. Naast de Allerhande voor de klanten, maakte Van Hulzen ook jarenlang Flitsen: het personeelsblad van het hard groeiende concern.

12 Zaanse opdrachtgevers in 1 klap

Meneer Heijn en Kick van Hulzen hadden een bijzondere relatie opgebouwd. Toen Kick in 1976 zijn bureau overdroeg aan de twee medewerkers Ton de Roo en Piet Hein Kramer, was het voor meneer Heijn niet vanzelfsprekend om de samenwerking automatisch voort te zetten. Er moest gepitcht worden, tegen een ander bureau. Ton en Piet Hein gingen goed voorbereid op pad naar Zaandam met een - voor die tijd - hypermoderne diaprojector onder de arm. Meneer Heijn was erg onder de indruk van dat snufje nieuwe technologie en zei na afloop: “Ik heb geen snars van jullie verhaal begrepen, maar jullie zijn het geworden.”

Dit besluit van meneer Heijn leverde Van Hulzen in één klap maar liefst twaalf Zaanse opdrachtgevers op: Ahold, Albert Heijn, Simon de Wit, Miro, AC restaurants, Alberto (nu Gall en Gall), Etos, Marvelo (het productiebedrijf van Ahold), Albert Heijn Grootverbruik, de Centrale Slagerijen, James Tailor Super (de eerste bezorgservice in Nederland) en Toko. Om al het werk aan te kunnen, waren extra mensen nodig en Van Hulzen groeide in korte tijd uit tot een PR-bureau van formaat.

Voor de samenleving

Rondom het 80-jarige bestaan van Albert Heijn in 1967, wilde de directie van het concern wat betekenen voor een groep in de samenleving. Zo werd het ‘Comité Birmalijn’ opgericht om een reünie te organiseren voor Nederlanders die tijdens WOII in gevangenschap aan de Birma Spoorweg moesten werken. Ook de immens populaire cabaretier Wim Kan zat in het comité,omdat hij als krijgsgevangene aan de spoorlijn had gewerkt. Van Hulzen was nauw betrokken bij de totstandkoming van dit maatschappelijke initiatief en het bestaat nog steeds onder de naam Stichting Herdenking Birma-Siam Spoorweg en Pakan Baroe Spoorweg (SHBSS). Deze vrijwilligersorganisatie organiseert elk jaar in Arnhem de herdenking en reünie voor de spoorwegveteranen.

Dat Albert Heijn het jubileum in 1967 combineerde met een maatschappelijk initiatief, heeft ons zeker geïnspireerd voor ons eigen 75-jarige jubileum. In samenwerking met de Zonnebloem organiseerden we dit jaar een historische wandeling door Voorschoten samen met ouderen uit deze mooie plaats. Dit leverde mooie en waardevolle gesprekken op tussen onze gasten en collega’s over vroeger en nu.

Gedurende 2025 onthullen we meer van de Van Hulzen Canon. Nieuwsgierig? Houd onze socials in de gaten!

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact op

T 071 – 560 20 60 | E info@vanhulzencommunicatie.nl