

Strategie verkeersveiligheid jongeren
Een missie van levensbelang
Elk jaar raken meer dan 2.200 jongeren in Zuid-Holland betrokken bij een verkeersongeval. En 30% van de 16- en 17-jarigen geeft zelf aan risico’s te nemen in het verkeer. Voor het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland zijn deze cijfers onacceptabel hoog en klopte bij ons aan met een duidelijke vraag: help ons deze cijfers omlaag te brengen. We gingen deze uitdaging graag aan en ontwikkelden een communicatie- en partnerstrategie voor het programma #impact.

Gedragsverandering? Eerst luisteren!
Verkeersgedrag van jongeren verander je niet zomaar. Dat vraagt om een doordachte strategie die raakt én blijft hangen. Zo’n strategie begint met een grondige analyse. Met ons zandlopermodel doken we diep in de wereld van jongeren én hun ouders. Wat beweegt hen? Welke toon slaat aan? En wat werkt écht? Ook combineerden we wetenschappelijke inzichten met praktijkervaringen van organisaties met succesvolle partnernetwerken.
Van inzicht naar strategie
Alle verzamelde kennis vertaalden we naar een concrete communicatiestrategie die jongeren aanspreekt op hun eigen niveau en ouders activeert om het gesprek aan te gaan met hun kinderen. Ook bedachten we een partnerstrategie die organisaties verbindt om samen meer impact te maken. Per doelgroep bepaalden we de juiste kernboodschap, tone of voice en visuele stijl die we toetsten bij 400 jongeren en 300 ouders uit de regio. Jongeren droegen vervolgens zelf ideeën aan om de strategie verkeersveiligheid te verrijken met pakkende ervaringsverhalen, video’s en samenwerking met jonge influencers.
“Deze tekst komt meer volwassen, respectvol en leerzaam over. En daardoor voel je je meer serieus genomen en zou je de situatie meer serieus nemen.”
– Respondent onderzoek

Direct aan de slag
Het resultaat? Een ijzersterke langetermijnstrategie waar niet alleen onze opdrachtgever ROV Zuid-Holland maar ook hun partners direct mee aan de slag konden. Geen dikke rapporten, maar een praktisch programma dat werkt. Vandaar: #impact! En om dit programma een herkenbaar gezicht te geven, ontwikkelden we onder andere de website impactzuidholland.nl en de prikkelende campagne ‘Flinke boete, zo gepakt’. Benieuwd wat we nog meer voor #impact mochten betekenen?

“Een goed doordacht en praktisch document. Het had volgens mij niet beter gekund.”
– ROV Zuid-Holland over de strategie
